Artykuły

Jak wykorzystać technologię w nauczaniu na odległość? Stacey Roshan podpowiada

Umiejętne wdrożenie nowoczesnych technologii w nauczaniu zdalnym niesie wiele korzyści. Stacey Roshan, nauczycielka matematyki i propagatorka koncepcji klasy odwróconej, podpowiada, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej.

Gdy pandemia COVID-19 zamknęła praktycznie wszystkie szkoły w Ameryce, nauczyciele musieli kontynuować swoją pracę, wychodząc poza strefę komfortu, jaką oferował im tradycyjny model nauczania stacjonarnego. Stacey Roshan (@buddyxo na Twitterze), nauczycielka matematyki i kierowniczka wydziału innowacji i technologii edukacyjnej w szkole Bullis w Potomac w stanie Maryland, zorganizowała webinar skierowany do nauczycieli, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z nauczaniem na odległość. Dzieląc się swą bogatą wiedzą i doświadczeniem, Stacey przedstawiła nauczycielom z całego świata narzędzia potrzebne do stworzenia wirtualnej klasy. Od wielu lat jest ekspertką i zwolenniczką koncepcji tzw. „klasy odwróconej”.

 

 

Na czym polega klasa odwrócona? Jak sugeruje sama nazwa, tradycyjny model nauczania, w którym nauczyciel omawia nowe zagadnienia w szkole, a uczniowie odrabiają lekcje w domu, zostaje odwrócony. Zamiast tego nauczyciel nagrywa filmiki (lub naucza wirtualnie na żywo), a uczniowie oglądają i przyswajają materiały w domu. Godziny lekcyjne są natomiast poświęcone wspólnemu rozpracowywaniu problemów. Ma to sens zwłaszcza w przypadku przedmiotów ścisłych takich jak matematyka, ponieważ nauczyciel może skupić cały swój czas i uwagę na pomaganiu uczniom w rozwiązywaniu trudnych zadań. W książce „Tech with Heart” Stacey pisze, że wdrażając koncepcję klasy odwróconej, nauczyciele mogą „dać uczniom głos i stworzyć empatyczne, bezstresowe środowisko do nauki”.

Stacey używa różnych rozwiązań sprzętowych i programowych, by prowadzić zajęcia i komunikować się z uczniami. Obecnie jej ulubionym narzędziem jest tablet piórkowy Wacom One, który służy jej do tworzenia planów lekcji i prowadzenia interaktywnych zajęć. Dzięki Wacom One nauczyciel może rysować bezpośrednio na ekranie za pomocą precyzyjnego, wrażliwego na nacisk piórka. Tablet doskonale imituje rysowanie ołówkiem na papierze, co będzie miłym zaskoczeniem dla nowicjuszy, którzy nie mieli dotąd do czynienia z tego rodzaju technologią. Podczas lekcji prowadzonych przez Stacey każdy uczeń używa tabletu Wacom Intuos podłączonego do laptopa. To łatwy i niedrogi sposób na to, by umożliwić dzieciom pracę z cyfrowym piórkiem.

 

 

Stacey korzysta też z rozmaitych programów kompatybilnych z tabletem Wacom, aby móc swobodnie wchodzić w interakcje z uczniami w trakcie zajęć. Jednym z takich programów jest Pear Deck, interaktywne narzędzie, dzięki któremu wszyscy uczniowie mogą brać aktywny udział w dyskusjach na forum klasy. Aplikacja Notability pozwala Stacey tworzyć lekcje i poprawiać prace uczniów, a Flipgrid, interfejs do prowadzenia dyskusji wideo, daje uczniom możliwość anonimowego dzielenia się swoimi przemyśleniami oraz współpracowania z nauczycielem i resztą klasy.