Artykuły

Jak zdobyć pracę w branży kreatywnej? 20 porad dla początkujących

Świeżo po studiach artystycznych wielu absolwentów stara się zaczepić w firmie, która pomoże im rozwinąć karierę w branży kreatywnej. Nie jest to jednak łatwe zadanie. Hervé Piton, doświadczony artysta i szef działu gier w londyńskim Peak Lab, napisał artykuł, w którym dzieli się wiedzą na temat procesu rekrutacji i zdradza, jak zwiększyć swoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy.

Jako dyrektor artystyczny i szef działu gier, w ciągu swej 15-letniej kariery Hervé zatrudnił wielu artystów 2D i 3D. Niedawno w jego zespole powstał wakat na stanowisko młodszego artysty. Przeglądając stosy podań o pracę, Hervé zauważył, że wielu kandydatów popełnia te same błędy i przez to nie przedostaje się na kolejne etapy rekrutacji. Zdecydował więc spisać swoje spostrzeżenia i podzielić się wskazówkami, które sam chciałby otrzymać jako aspirujący artysta. Oryginalny artykuł został opublikowany na portalu Gamasutra, natomiast poniżej przedstawiamy jego streszczenie.

 

 

PORTFOLIO

1) Upewnij się, że Twoje portfolio jest łatwo dostępne

Portfolio to zdecydowanie najważniejsza część podania o pracę w branży kreatywnej. Właśnie od niego zacznie każdy potencjalny pracodawca, by szybko zweryfikować, czy nadajesz się na stanowisko. Mimo to kiedy nadzorowałem ostatnio proces rekrutacji, ok. 5-10% kandydatów nie zadbało o to, by zapewnić rekruterowi łatwy dostęp do swojego portfolio. W takiej sytuacji istnieje spora szansa, że odpadniesz w przedbiegach, bo Twoje podanie zostanie od razu odrzucone.

 

2) Pokaż prace związane z grami

Jeśli chcesz zajmować się projektowaniem gier, musisz pokazać potencjalnemu pracodawcy, że posiadasz niezbędne umiejętności artystyczne. Przedstaw twórczość jak najbardziej zbliżoną do tego, czego może oczekiwać dana firma, jeśli Cię zatrudni: postacie, menu, a nawet mockup wymyślonej samodzielnie gry. Świetnym sposobem na wzbogacenie portfolio jest uczestnictwo w tzw. game jams, czyli spotkaniach osób związanych z grami (w tym artystów). Podczas takich wydarzeń uczestnicy starają się stworzyć grę w jak najkrótszym czasie.

 

3) Niech Twoje portfolio będzie nie tylko rozległe, ale i dogłębne

Absolwenci kierunków artystycznych często mają rozległe portfolio pokazujące różne style i rodzaje prac. Firmy projektujące gry szukają jednak kandydatów, których portfolio jest nie tylko rozległe, ale i dogłębne. Zadbaj więc o to, by dołączyć kilka przykładów prac wykonanych w tym samym stylu. Jedna grafika to za mało, by na jej podstawie móc wiarygodnie ocenić poziom umiejętności autora. Dobre portfolio powinno zawierać zestaw prac (np. przedstawiających różne postaci) w jednakowym stylu. Weź też pod uwagę, że jeśli Twoje portfolio składa się tylko z prac przygotowanych w ramach studiów, będziesz na straconej pozycji w stosunku do innych kandydatów, którzy mogą pochwalić się także prywatnymi projektami.

 

4) Pokaż tylko gotowe (lub prawie gotowe) prace

Udowodnij potencjalnemu pracodawcy, że potrafisz zrealizować projekt od początku do końca. W tym celu umieść w portfolio przede wszystkim skończone prace – takie, które wyglądają na gotowe do użycia w produkcji gry. Jeśli rekruter znajdzie w portfolio zbyt wiele niedokończonych prac, może pomyśleć, że masz problemy ze skupieniem się albo że łatwo się poddajesz.

 

5) Uporządkuj swoje prace

Najlepsze prace powinny znaleźć się na początku. To, co kryje się pod pojęciem „najlepsze”, będzie w tym przypadku zależało od stanowiska, o które się ubiegasz, albo od firmy, w której składasz podanie o pracę. Uszeregowanie prac w kolejności chronologicznej to zazwyczaj średni pomysł, dlatego nie umieszczaj portfolio na Facebooku czy Instagramie. Jeśli masz różne umiejętności, rozbij portfolio na osobne sekcje (np. grafika 2D, 3D, interfejs użytkownika). Dzięki temu pracodawca będzie mógł skupić się na tym, co go interesuje.

 

6) Aktualizuj portfolio na bieżąco

Jeśli rekruter zobaczy, że wszystkie prace w Twoim portfolio pochodzą z przed kilku lat, zacznie się zastanawiać, dlaczego nie tworzysz nic nowego. Aby tego uniknąć, regularnie aktualizuj swoje portfolio albo po prostu zrezygnuj z podawania dat.

 

7) Jeśli pokazujesz prace testowe z nieudanych rekrutacji, rób to z umiarem

Dobrze się zastanów, zanim umieścisz w portfolio prace testowe zrobione dla innych firm w ramach procesu rekrutacyjnego. Jeśli są łatwo rozpoznawalne (niektóre studia od lat proszą kandydatów o to samo), rekruter natychmiast się zorientuje, że Twoje starania o pracę u konkurencji zakończyły się niepowodzeniem.

 

8) Zadbaj o profesjonalizm

Portfolio powinno zawierać wyłącznie starannie wyselekcjonowane prace. Nie kieruj rekrutera do konta na Instagramie, gdzie z profesjonalną twórczością przeplatają się osobiste fotki z wakacji czy selfie. Postaraj się też unikać treści NSFW (not safe for work), czyli takich, które mogą być nieodpowiednie – np. erotyczne, wulgarne lub obraźliwe.

 

 

LIST MOTYWACYJNY

9) Krótko wyjaśnij swoją sytuację

Dołączenie do podania o pracę listu motywacyjnego, w którym wyjaśniasz swoją sytuację, to dobry pomysł – zwłaszcza, jeśli nie jesteś typowym kandydatem na dane stanowisko. Postaraj się jednak nie rozpisywać. Zwykle wystarczy kilka zwięzłych linijek. Bez listu motywacyjnego pracodawca nie będzie wiedział, o jakie stanowisko się ubiegasz, czy jesteś skłonny zmienić miejsce zamieszkania itp. Warto też wspomnieć, co skłoniło Cię do wyboru tej a nie innej firmy. Unikaj natomiast przesadnego pochlebstwa, bo łatwo je wychwycić i nie jest mile widziane.

 

10) Zasygnalizuj swój status wizowy

Jeśli mieszkasz za granicą, ale masz prawo pracować w kraju, w którym znajduje się dana firma, wspomnij o tym. To bardzo cenna informacja, bo zdarza się, że pracodawca nie oferuje wiz osobom ubiegającym się o niskie stanowiska. Załatwienie wizy wymaga czasu i pieniędzy, a to dwie rzeczy, których brakuje wielu mniejszym studiom. Jeśli legitymujesz się paszportem innego kraju niż Twój obecny kraj zamieszkania lub masz więcej niż jeden paszport, od razu poinformuj o tym pracodawcę.

 

 

ŻYCIORYS

11) Zwięźle i na temat

Gdy ubiegasz się o stanowisko młodszego artysty, Twoje CV powinno zmieścić się na jednej stronie A4. Nie ma potrzeby wspominać o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, jeśli nie mają związku z projektowaniem gier. Jeżeli bardzo Ci zależy, zawsze możesz opowiedzieć o nich na następnym etapie rekrutacji.

 

12) Dołącz link do portfolio

Ułatw rekruterowi znalezienie Twojego portfolio, podlinkowując je w pliku PDF z życiorysem. Najlepiej, żeby link był „klikalny” – czyli żeby dało się go kliknąć i tym samym od razu otworzyć portfolio. Jeśli to niemożliwe, link musi dać się przynajmniej zaznaczyć i skopiować. Żadnemu rekruterowi nie będzie się chciało wstukiwać na pasku wyszukiwarki długiego adresu strony, a już na pewno nie wtedy, kiedy ma kilkadziesiąt czy kilkaset innych podań o pracę do przejrzenia.

 

13) Czytelność przede wszystkim

Nie ma nic złego w wymyślnym, nieszablonowym CV, ale pamiętaj, że musi być czytelne. W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej dmuchać na zimne i zrezygnować z ozdobników. Potencjalny pracodawca na pewno Cię nie odrzuci tylko dlatego, że masz zwykłe, standardowe CV. Zadbaj też o poprawność językową i interpunkcyjną. Jeśli nie ufasz własnym zdolnościom lingwistycznym, niech ktoś inny przejrzy i poprawi Twoje CV.

 

14) Co kraj to obyczaj

Jeśli ubiegasz się o pracę za granicą, poczytaj w Internecie, jakie zwyczaje rekrutacyjne obowiązują w danym kraju – tzn. co bezwzględnie powinno się znaleźć w CV, a co lepiej pominąć. W niektórych krajach dołączenie do CV zdjęcia jest normą, a w innych będzie widziane jako coś bardzo nietypowego.

 

15) Przygotuj tłumaczenie (jeśli to konieczne)

Składając podanie o pracę za granicą, zadbaj o to, by dołączony do niego życiorys był przetłumaczony na angielski lub na język lokalny. W przeciwnym razie rekruter może zakwestionować Twoją gotowość do przeprowadzki.

 

 

UMIEJĘTNOŚCI

16) Znajomość oprogramowania liczy się mniej, niż myślisz

Szlifowanie talentu i umiejętności trwa latami, ale nauka nowego narzędzia już niekoniecznie. Jeśli dobrze pasujesz na stanowisko, żaden zdrowy na umyśle rekruter nie odrzuci Cię tylko dlatego, że używasz SAI zamiast Photoshopa. Zwłaszcza w małej firmie!

 

17) Bądź wszechstronny, ale znajdź swoją niszę

Jeśli ubiegasz się o stanowisko w małym studio, zademonstruj, że potrafisz robić wszystko związane z grafiką do gier (nie tylko sztukę koncepcyjną, ale też modele 3D, sprite’y, pełne mockupy z interfejsem użytkownika, logo itp.). Jeśli natomiast starasz się o pracę w dużej firmie, pokaż, że masz opanowaną do perfekcji jedną konkretną umiejętność (najlepiej tą, na którą firma położyła największy nacisk w ogłoszeniu o pracę), ale że masz też wystarczające kompetencje, by wykonywać inne zadania.

 

18) Bądź artystą w pierwszej kolejności, graczem w drugiej

Bycie fanem gier komputerowych na pewno jest plusem, ale nie za to będą Ci płacić. Nie pozwól, by pasja do gier stanęła Ci na drodze do kariery. Nie zawsze będziesz mieć okazję zajmować się grami, w które lubisz grać, ale nie powinno to wpływać na jakość Twojej pracy. Postaraj się znaleźć jakiś aspekt procesu twórczego, który sprawia Ci przyjemność niezależnie od tego, czy jesteś docelowym odbiorcą gotowego produktu. Nawet jeśli nie przepadasz za grami wyścigowymi, nadal możesz czerpać satysfakcję z pracy nad nimi.

 

REKONESANS

19) Mądrze wybieraj ogłoszenia

Starannie przestudiuj każde ogłoszenie o pracę, zbierz informacje o firmie i złóż podanie tylko, jeśli faktycznie uważasz, że dobrze pasujesz na stanowisko. Przejrzyj swoje portfolio: czy rzeczywiście są tam prace, które dana firma mogłaby wykorzystać do stworzenia gry? Jeśli obawiasz się, że brak Ci obiektywizmu, poproś o szczerą opinię znajomego z branży. Konkurencja na rynku jest olbrzymia, nie masz więc co liczyć na łut szczęścia. Zamiast strzelać na oślep, wybierz kilka ogłoszeń, na których naprawdę Ci zależy, i poświęć trochę czasu na pieczołowite przygotowanie podania o pracę.

 

20) Styl ma znaczenie

Zapoznaj się z grami stworzonymi przez dane studio i, o ile to możliwe, dołącz do swojego portfolio prace wykonane w podobnym stylu. Lepiej nie ubiegać się o pracę w firmie produkującej słodkie gry w pastelowych kolorach, pokazując im portfolio pełne dopracowanych w najmniejszych szczegółach potworów. Nie ma znaczenia, czy potrafisz też tworzyć bardziej cukierkową grafikę – jeśli rekruter nie znajdzie przykładów w Twoim portfolio, założy, że taka estetyka Cię nie interesuje. Jeśli jesteś artystą 3D starającym się o posadę artysty 2D (lub na odwrót), nie licz na to, że ktoś się do Ciebie odezwie – te dwa stanowiska wymagają zupełnie odrębnych umiejętności. Składaj podania o pracę w firmach, które potrzebują Twoich konkretnych umiejętności i których styl dobrze pasuje do Twojego.

 

Kim jest Hervé Piton?

Hervé już od 16 lat korzysta z różnych wcieleń tabletu Wacom Intuos Pro. Obecnie pracuje w Peak Labs, gdzie nadzoruje rozwój ponad 50 różnych gier dostępnych w ich aplikacji do treningu mózgu. Oprócz tego z pomocą niewielkiego zespołu zajmuje się tworzeniem nowych, samodzielnych gier. Hervé jest też autorem zbioru 500 łamigłówek zatytułowanego „Entraînez votre cerveau avec Peak” i opublikowanego przez wydawnictwo Hachette.