Artykuły

Jak narysować realistyczną twarz

Nauka rysowania portretów wymaga wiele czasu i umiejętności. Warto rozłożyć ją na etapy, po kolei skupiając się na poszczególnych elementach twarzy zanim połączymy je w jedną całość. Poniżej zebraliśmy wskazówki, dzięki którym opanujesz rysowanie twarzy do perfekcji.

Głowa

Zanim przejdziemy do rysów twarzy trzeba oczywiście naszkicować samą głowę. Dla niedoświadczonych artystów narysowanie realistycznego kształtu może się okazać kłopotliwe. W zależności od kąta, pod którym szkicujemy naszą postać, pojawiają się różne problemy. Obejrzyj poniższy tutorial, aby dowiedzieć się, jak je rozwiązać.

 

Nos

Naukę rysowania twarzy zacznij od najłatwiejszego elementu: nosa. Istnieje kilka metod, których możesz użyć w zależności od tego, czy rysujesz twarz na wprost, czy z profilu.

Aby zachować odpowiednie proporcje, stwórz prostą siatkę składającą się z trzech kwadratów w poziomie i dwóch kwadratów w pionie. Jedno nozdrze powinno znaleźć się w dolnym kwadracie po lewej, a drugie w dolnym kwadracie po prawej. Jeśli szkicujesz twarz z profilu, użyj większej siatki: nozdrze powinno wówczas znajdować się w dolnej części środkowych kwadratów.

Aby uzyskać podstawowy, „bazowy” kształt nosa, narysuj zwykły trójkąt z diamentem u dołu. Następnie naszkicuj nozdrza i dodaj cieniowanie u góry i u dołu. Nos będzie wyglądał bardziej realistycznie, jeśli wycieniujesz go tak, by był ciemniejszy od dołu.

 

Oczy

Oczy są najbardziej złożonym elementem twarzy, dlatego ich rysowanie może onieśmielać. Szkicując kształt oka, warto zacząć od zwykłego owalu. Możesz zrobić to odręcznie albo, jeśli zależy Ci na dokładności, wspomóc się siatką.

Jeśli szkicujesz swoją postać od przodu, pamiętaj, że zarówno źrenica, jak i tęczówka mają kształt idealnego koła. To kluczowe, jeśli chcesz osiągnąć efekt fotorealizmu.

Równie ważne jest opanowanie podstaw cieniowania. Źrenice powinny być jak najciemniejsze, a kolor tęczówek nie może być jednolity – prawdziwe tęczówki są wzorzyste, co łatwo sprawdzić, patrząc w lustro. Aby Twój rysunek wyglądał bardziej profesjonalnie, wykorzystaj pustą przestrzeń i pokaż odbijające się w oku źródło światła. Jeśli chcesz uzyskać jeszcze lepszy efekt, dodaj cieniowanie na obszarze nad okiem.

 

Policzki

Mogłoby się wydawać, że narysowanie policzków to nic trudnego – ot, dwie krzywe linie po obu stronach twarzy. Nic bardziej mylnego. Nawet drobne różnice mogą sprawić, że policzki będą wyglądały mniej lub bardziej realistycznie.

Aby w prosty sposób narysować policzki, zacznij od dwóch nachodzących na siebie okręgów umieszczonych jeden pod drugim. Następnie dodaj krzyż łączący ich najwyższe i najszersze punkty. Dwa obszary należące do dolnego okręgu, leżące pod ramieniem krzyża, przedstawiają kości policzkowe. Zajmij się nimi, gdy skończysz szkicować nos i oczy.

Przy rysowaniu policzków najważniejsze jest odpowiednie cieniowanie. Aby zrozumieć, jak „oświetlić” policzek, najlepiej spojrzeć na niego jak na sferę. Obszar u góry jest najjaśniejszy, a im niżej w dół, tym staje się ciemniejszy. Jedna strona znajduje się w głębokim cieniu (czerń), natomiast druga w nieco mniejszym (szarość). Cień padający na drugą stronę twarzy zależy od tego, pod jakim kątem szkicujesz swoją postać i gdzie znajduje się źródło światła.

 

Usta

 

Podchodząc do rysowania ust, musisz najpierw ustalić, czy mają być otwarte, czy zamknięte. Warto pamiętać, że z punktu widzenia rysownika otwarte usta z widocznymi zębami stanowią dużo większe wyzwanie niż usta zamknięte.

Aby narysować najprostszy kształt ust, nakreśl oś poziomą, a następnie umieść na jej środku trójkąt. Wewnątrz trójkąta (nad osią) narysuj krzywą przedstawiającą dołeczek znajdujący się pośrodku górnej wargi. Przestrzeń pod osią wykorzystaj natomiast na nieco pełniejszą dolną wargę. Pamiętaj, że górna warga jest zazwyczaj ciemniejsza, a więc trzeba ją wycieniować. Warto też mieć na uwadze, że usta same w sobie nie są wyraziste i nie odznaczają się, jeśli nasz model lub modelka nie nosi makijażu.

Elementem często przysparzającym problemów są zęby. Nie powinny być od siebie wyraźnie odgraniczone, dlatego użyj cieniowania i stawiaj cienkie, subtelne linie. Zęby znajdujące się głębiej w ustach należy zacieniować mocniej. Skorzystaj też z siatki, aby uniknąć zaburzeń proporcji i perspektywy.

 

Brwi

Brwi traktuje się czasem po macoszemu, ale to ważny element każdego portretu.

Zamiast zaczynać od pojedynczych włosków, narysuj prosty kształt od góry łuku brwiowego. Kluczowe jest tu odpowiednie cieniowanie. Użyj do tego miękkiego ołówka, dzięki któremu łatwiej zaakcentujesz ciemniejsze odcienie i narysujesz włoski. Stosuj cienkie pociągnięcia, stopniowo pogrubiając włoski w kierunku zewnętrznym.

Grubsze brwi sprawią, że twarz będzie bardziej wyrazista i surowa, zaś cieńsze nadadzą jej kobiecego wyglądu.

 

Linia włosów

Jednym z pierwszych elementów, które trzeba wyznaczyć po naszkicowaniu kształtu głowy, jest linia włosów. Znając jej położenie, łatwiej będzie uzyskać odpowiednie proporcje twarzy i właściwy rozmiar czoła. Jeśli linia włosów zostanie umieszczona w dobrym miejscu, nie ma również ryzyka, że oczy i nos wypadną nam za wysoko.

Wydziel obszar w górnej części głowy – będzie to „sfera włosów”. Jeśli model ma prostą linię włosów, na rysunku będzie widoczna jako krzywa, natomiast jeśli ma tzw. wdowi szpic, trzeba zaznaczyć czubek na środku. Z kolei rysując zakola, linię włosów trzeba cofnąć.

Szkicując linię włosów, stosuj lekkie pociągnięcia, aby móc łatwo ją wymazać, gdy przyjdzie czas na dodanie fryzury. Traktuj ją jako punkt odniesienia wyznaczający miejsce, w którym zaczynają rosnąć włosy modela.