Artykuły

Jak narysować psa krok po kroku

Chcesz narysować psa, ale nie wiesz, od czego zacząć? Poniższy tutorial jest dla Ciebie. Choć skierowany jest głównie do osób początkujących, nawet doświadczeni rysownicy mogą dowiedzieć się czegoś nowego. Skupimy się na rysowaniu przy pomocy komputera lub tabletu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować te same wskazówki na papierze. Złap więc swoje przybory – jakiekolwiek by one nie były – i zaczynamy.

Jak narysować psa: część pierwsza

Podstawowe kształty

 

 

 

 

Trzy koła

Aby zrozumieć, jak najlepiej narysować jakiś kształt, rozbij go na mniejsze części składowe. Jeśli nadasz im właściwe rozmiary i umieścisz je w odpowiednich odległościach od siebie, łatwiej będzie Ci osiągnąć prawidłowe proporcje.

Sylwetkę psa można zredukować do trzech kół. Dwa koła znajdujące się na dole stanowią tułów, a trzecie umieszczone nad nimi – głowę.

 

Pysk

Na kole przedstawiającym głowę dodaj kolejne, mniejsze koło: będzie to pysk. Następnie połącz ze sobą dwa dolne koła, tak aby utworzyły tułów psa. W tym celu narysuj dwie linie łączącą najwyższe i najniższe punkty obu kół – tak, jak na rysunku powyżej.

 

Nogi i ogon

Pora dodać nogi – dwie wychodzące z przedniego koła i dwie wychodzące z tylnego. Pamiętaj, że proporcje psich nóg są inne niż ludzkich. Użyj ściągawki powyżej, aby upewnić się, że wszystkie stawy są w odpowiednich miejscach. Zadbaj też o to, by nogi były skierowane w dobrą stronę, a stawy zginały się tak, jak powinny.

Na tym etapie możesz też dodać ogon. Zaczynając w górnej części tylnego koła, narysuj prostą linię skierowaną lekko do góry.

Twarz

W uproszczeniu „twarz” psa to jego nos, oczy i uszy. Ponieważ w tym przypadku rysujemy psa z profilu, jedno oko i ucho będą niewidoczne. Nadal pracujemy z prostymi formami, dlatego okiem będzie pochylona litera V, uchem trójkąt, a nosem koło lub kwadrat. Póki co najważniejsze są odpowiednie rozmiary i położenie tych elementów.

Kontury 1

Przejdźmy do nakreślenia konturów naszego czworonoga. Jeśli rysujesz na papierze, sięgnij po ciemniejszy, bardziej miękki ołówek. Jeśli natomiast pracujesz na ekranie, otwórz nową warstwę i zmniejsz krycie naszkicowanych dotąd elementów.

Aby osiągnąć jak najlepszy efekt, zastosuj dwie różne techniki. Na górze (a więc na głowie i grzbiecie psa) użyj zwykłych, prostych linii. Z kolei na dole narysuj linie nierówne i poszarpane, aby futro nie leżało płasko.

Kreśląc kontury klatki piersiowej i podbrzusza, możesz posiłkować się kołami ze wstępnego szkicu i ewentualnie dopasować je tak, by uzyskać bardziej realistyczny kształt. Połącz ze sobą czoło, pysk i nos, tak aby tworzyły jedną całość. Aby pogrubić nogi, obrysuj nakreślone wcześniej linie. Pamiętaj – im bliżej tułowia, tym powinny być grubsze.

 

Kontury 2

Mamy już jedną przednią i jedną tylną nogę, ale wciąż pozostają nam pozostałe dwie. Gdy rysujemy psa z boku, obie pary kończyn wyglądają z grubsza tak samo. Warto mieć jednak na uwadze, że psy zazwyczaj stawiają tylne łapy w większym rozkroku niż przednie – innymi słowy, odległość między tylnymi łapami jest większa niż między przednimi.

Na tym etapie można dodać trochę szczegółów pyska, np. wywieszony język.

 

 

Jak narysować psa: część druga

Różne pozy

 

 

 

Koła

Stosując opisane powyżej kroki, możesz rysować psy w najróżniejszych pozach. Pierwszy i najważniejszy etap to prawidłowe rozmieszczenie kół pomocniczych. Wystarczy nieco poćwiczyć, aby nabrać wprawy i nauczyć się, jak uzyskać odpowiednie proporcje.

 

Nogi, oczy i pysk

Przy wstępnym szkicowaniu nóg obowiązuje taka sama zasada, jak wcześniej – zwróć uwagę na kierunek zginania stawów. Gdy tułów psa znajduje się w jednej osi pionowej z jego głową, łatwiej jest ustalić położenie oczu i pyska, zwłaszcza, jeśli rysujesz sylwetkę z półprofilu.

 

Uszy i czubek nosa

Póki co wystarczy, że wyznaczysz położenie nozdrzy; bardziej szczegółowym rysowaniem nosa zajmiemy się później.

Podstawowym kształtem psiego ucha jest trójkąt, ale istnieją pozy, dla których ta figura nie zadziała. Dobrym punktem wyjścia mogą się wówczas okazać inne proste formy, które będą zależeć od konkretnego przypadku. Przyjrzyj się szkicom przedstawionym powyżej i zobacz, jak mogą wyglądać.

Pamiętaj, że uszy psa są nieodłącznym elementem jego wyrazu twarzy (lub, jak kto woli, pyska). Uszy stojące na sztorc mogą sygnalizować czujność, a nawet agresję. Jeśli pies jest rozluźniony, uszy będą mu zwisać.

Kontury

Jeśli tworzysz szybkie szkice takie jak te powyżej, wystarczy, że połączysz podstawowe kształty ze szkicu wstępnego i dorysujesz futro, dodając poszarpane linie.

Rysując różne części ciała – wybrzuszenia, wgłębienia, kości, mięśnie – musisz wziąć pod uwagę wybraną pozę i perspektywę. Często wystarczy własna wyobraźnia, ale czasem konieczne będzie bliższe zapoznanie się z psią anatomią.

W większości przypadków można zajść daleko, stosując opisane tutaj kroki. Oczywiście najlepszym sposobem na uchwycenie realistycznej sylwetki jest rysowanie w oparciu o prawdziwego czworonożnego modela.

 

Jak narysować psa: część trzecia

Szczegóły

Narysujemy teraz siedzącego psa w rozluźnionej pozie. Wyglądem przypominał będzie Golden Retrievera.

Oczy

Psie oczy są bardziej okrągłe niż ludzkie. Zacznij więc od narysowania koła, a następnie tuż obok dodaj powieki. W środku koła narysuj źrenicę. Wewnątrz źrenicy, nieco u góry, dodaj punkt świetlny. Jeśli rysujesz ołówkiem, uwzględnij punkt świetlny zanim przystąpisz do szkicowania oka albo miej pod ręką porządną gumkę.

 

Nos

Psi nos ma dość skomplikowaną budowę z wybrzuszeniami i fałdami. Aby narysować nos psa od przodu, wykonaj poniższe kroki:

1. Narysuj prostokąt o proporcjach zbliżonych do kartki A4 w orientacji poziomej. Podziel prostokąt na pół w pionie i w poziomie (pionowa linia w górnej połówce prostokąta nie ma większego znaczenia).

2. Umieść nozdrza na poziomej osi symetrii, każde z nich w połowie drogi między bokiem prostokąta a jego środkiem. Po bokach postaw skierowane do dołu kreski na wysokości ¾ od góry.

3. Delikatnie zaokrąglij rogi.

4. Połącz kreski postawione na wysokości ¾ od góry z nozdrzami, tworząc „ślimaka”. Na samym dole prostokąta umieść wyrównaną do środka literę V.

5. Połącz literę V z górną połową prostokąta za pomocą dwóch krzywych linii. Zwróć uwagę, że nozdrza są lekko wyprofilowane na wysokości godziny 17:00 (prawe nozdrze) i 19:00 (lewe nozdrze).

6. Usuń wszystkie linie pomocnicze z wyjątkiem pionowej, biegnącej od środka w dół.

 

 

 

Pysk i wargi

Pysk widziany od przodu ma kształt litery W. Na rysunku powyżej pies patrzy lekko w prawo, dlatego prawa strona litery W powinna być nieco węższa niż lewa. Język znajduje się tuż pod literą W i zwisa, zasłaniając dolną wargę.

 

Łapy

Szkicując łapy, również warto zacząć od prostego kształtu. Narysuj kolejny prostokąt, ale tym razem nieco szerszy niż ten, który posłużył za bazę nosa. Następnie nakreśl cztery palce, pamiętając, by ich dolne krawędzie nie znajdowały się wszystkie na jednakowej wysokości – dzięki temu osiągniesz realistyczną głębię. Możesz też dodać niewielkie przerwy między nimi.

 

Wstępne kontury

Pora połączyć wszystkie elementy naszego wstępnego szkicu w jedną całość. Szyja psa przechodzi bezpośrednio w tułów. Pod nią Golden Retriever ma coś na kształt kołnierza. Przednie nogi osadzone są na obręczy barkowej, wyznaczającej granicę między łapami a tułowiem psa. Rysując uproszczoną sylwetkę siedzącego psa, zaznacz subtelne rogi po bokach, mniej więcej na wysokości kołnierza.

Póki co kontury mogą być gładkimi liniami – to pomoże nam na kolejnym etapie.

Ostateczne kontury

Tak samo jak w przypadku stojącego psa, którego rysowaliśmy wcześniej, nakreśl krótkie kreski idące w różnych kierunkach, aby dodać futro. Dzięki temu pozbędziesz się surowych linii, a psi model będzie wyglądał bardziej kudłato.

 

Jak narysować psa: część czwarta

Kolorowanie

Kolory

Jedną z zalet rysowania cyfrowego jest olbrzymi wybór kolorów. Istnieje wiele metod kolorowania szkiców, w zależności od używanego oprogramowania i preferencji samego artysty. Możesz np. pracować z poziomami wypełnienia dla poszczególnych odcieni, aby na samym końcu móc zmieniać i dopasowywać indywidualne kolory.

Aby pokolorować nasz szkic, potrzeba co najmniej sześciu odcieni. Mamy więc cztery odcienie brązu na futro: odcień bazowy, dwa ciemniejsze odcienie do cieniowania i jaśniejszy odcień do oświetlonych obszarów. Przyda się również jasny róż na język oraz bardzo ciemny brąz na oczy, nos i cień rzucany przez pysk.

Oczywiście nie musisz ograniczać się do kilku odcieni. Warto jednak zacząć od prostej palety barw i poszerzyć ją dopiero, gdy zajdzie taka potrzeba.

 

 

 

Twarde cienie

Używając jaśniejszego z dwóch odcieni brązu przeznaczonych do cieniowania, możesz z grubsza zaznaczyć cienie na sylwetce psa. Spróbuj wyobrazić sobie, które obszary będą bezpośrednio oświetlone, a które znajdą się w cieniu. Zwróć również uwagę na cienie rzucane przez różne części ciała psa. W przypadku naszego rysunku możemy założyć, że światło pada z góry, wobec czego dolne krawędzie części ciała będą w cieniu.

Możesz także lekko rozświetlić pysk, oczy i policzki.

 

Miękkie cienie

Golden Retriever ma miękkie futro i będziemy chcieli to odzwierciedlić na rysunku. Aby uzyskać efekt taki jak powyżej, zmiękcz zewnętrzne krawędzie cieni za pomocą ołówka o twardości 0%. Jeśli rysujesz na papierze, możesz użyć tzw. wiszera, aby rozetrzeć krawędzie bardziej precyzyjnie niż własnym palcem. Rozmycie sprawi, że odcienie brązu będą wyglądały miękko i naturalnie.

 

Światło

Pora nanieść jasny brąz na górne krawędzie części ciała. Połączenie skrajnych odcieni brązu (bardzo jasnego i bardzo ciemnego) pomoże naśladować wygląd futra. W tym celu możesz stworzyć osobny pędzel, który zamiast cienkiej linii (serii stykających się punktów) losowo rysuje oddzielne włoski pod różnymi kątami: mniejsze, większe, a nawet lekko zakręcone. Większość programów graficznych oferuje gotowe pędzle, ale pozwala też w prosty sposób tworzyć własne. Wystarczy narysować jeden włos i dopasować ustawienia. Oczywiście możesz też narysować futro ręcznie, umiejętnie dodając pojedyncze włoski.

Głębokie cienie

Aby osiągnąć większą głębię koloru, nanieś bardzo ciemny odcień brązu na najmocniej zacienione obszary, stosując tę samą technikę, co poprzednio. Na tym etapie będziesz już w stanie stwierdzić, czy poszczególne odcienie ze sobą współgrają. Jeśli używasz poziomów wypełnienia, w każdym momencie możesz dopasować odcienie i gradacje.

 

Gratulacje! Twój psiak jest gotowy. Naturalnie możesz dodać jeszcze więcej szczegółów, aby rysunek lepiej odzwierciedlał Twój indywidualny styl. Zostań przy prostym szkicu lub pieczołowicie dopracuj detale, aby osiągnąć efekt fotorealizmu – wszystko zależy od Ciebie.